ESINEISTÖÄ

Huutolais kontrahti sivu 1

Huutolais kontrahti sivu 2

Arvalla tsaarin armeijan reserviin

Museo-oppaat ja kouluttajat 2004. Vasemmalta: Eila Turpeinen ja Riitta Savolainen. Oppaat: Toni Karjalainen, Mirva Laiti, Valtteri Vanhatalo, Katri Varonen ja Jari Nieminen

KEMIJOKI MALLINEN PATOVENE

Kemijoki-mallinen patovene on hirmulalaisen venemestari Mikko Oinaan taidonnäyte, joka teki neitsytmatkansa Alapaakkolassa 27.7.1991. Kuvassa veneen kyydissä ovat veneen rakentamiseen osallistuneista: talkoomestari Matti Helistö, Olli M.Nikupeteri, Matti Särkikangas ja Mikko Oinas. Toisessa kuvassa venemestari Mikko Oinas esittelee lohinuijaa ja viskintä eli äyskäriä. Vene on työvene, jolla suurten väyläpatojen puut ja painokivet kuljetettiin kovasti virtaavaan väylään ja sieltä pois, kun vedet olivat lämmenneet niin, että lohi jaksoi uida valtaväylää ohi patoaidan. Patoveneestä lyötiin patovaajat joen pohjaan, kun venettä pidettiin samanaikaisesti sauvomilla paikallaan. Veneelle on etsitty arvoistaan paikkaan mutta toistaiseksi huonolla menestyksellä. Seurankunnalta ei löytynyt sijaa venemuseolle vanhan kirkon kentältä edes sen entiseltä ja ikiaikaiselta kirkkoherrojen pottumaaltakaan. Museovirastollekin patoaltaan maiseman näkyminen tielle oli muodostunut isommaksi huoleksi kuin sen patoaltaan tuhoama aineellinen jokikalastusperinne. Vene oli 25 vuotta Itäkoskella Juopperin navetan vintillä, mutta tänä kesänä kartano myytiin nettihuutokaupassa Tommi Juntikalle ja vintti oli tyhjennettävä. Vene on ainoa laatuaan ja kunnoltaan: sille tulee löytyä pysyvä säilytys- ja esittelypaikka – jos ei muuten niin myymällä. Keminmaa-Seuralla ei ole veneelle säilytyspaikkaa, joten vene on nyt myytävänä.

PJ - Leo Lampela